کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: شعر
موضوعات

اشعار



مدح و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

شاعر : جواد محمد زمانی     نوع شعر : مدح و ولادت     وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن     قالب شعر : ترکیب بند    

میخـواستم كه جانب میخانه رو كنم            دستِ نیاز حـلـقـۀ جــام و سبـو كنم

در ســاحل نـیــاز نـشـیـنم امـیـدوار            دل را به شـطّ بــاده دَمادم فـرو كنم


وقتى كه هست شوق تیمم ز خاك یار            دیگر چرا ز چشمه زمزم وضو كنم

با من حدیث طعنه نا مردمان مگـو            مـن آبــروىِ مِـى طـلب آبـرو كـنـم

تـیـغ زبـان به كـار نـمـیآیـدم دگـر            باشد به چشم خون شده‏ ام گفتگو كنم

از دست رفته دل به تـمـنـاى دلـبرم

ساقى كمى تحمل من كن كه مضطرم

دست خمار جز به سوى خم نمی رود            كشتى ز بحر جز به تلاطم نمی رود

گر گُل اسیر پـنـجـۀ باد خـزان شود            از بـلـبـل انـتـظـار تـرنـم نـمی رود

یك خوشه عشق آل على گر ثمر دهد            آدم ســراغ دانــۀ گــنــدم نـمـی رود

حاتم بخیل نیست، اگر درهمى نداشت            لبهاش جز به مهر و تبسم نمی رود

تا گـفـت آشـیـانـه ما آن دیـار هست            آواره مى‏ شود دل و از قـم نمی رود

چشمم فرات و باز دلم مات می شود

مـحـوِ جـلالِ عـمـۀ سادات می شود

تا باده از سـبـوى امامت گـرفتهایم            پـیـش خـدا جـوازِ اقـامت گـرفتهایم

از حُسن خلقیتم به حیرت، گمان مبر            انگشت بر دهان ز ندامت گرفتهایم

دل را چو دادهایم به دست طبیب عشق            منزل به كوچه باغ سلامت گرفتهایم

با وعـدۀ بهشت بـرابـر نـمىكـنـیـم            هر دِرهمى از او به كرامت گرفتهایم

خورشید را مُسخّر خود كرده‏ایم ما            تا ذره‏اى ز رحمت عامت گرفتهایم

تا سوخته چو لاله ز داغت دعاى ماست

خاك حریم شاه چراغت دواى ماست

یك صبح میشود كه برایم دعا كنى؟            یا نیمه شب به شوق نمازم صدا كنى؟

مـرغ دل از قـفـس تن به در كـشى            در آسمان صحن و سرایت رها كنى

ما را به پادشـاهى عـالـم در آورى            یعـنى كه در حـریم بلندت گـدا كنى

امروزه كاینچنین به كرامت زبانزدى            تا رستخیز بهرِ شـفاعت چها كنى؟

تو زائر مدینه‏ اى و طوس می روى            ما را ببر كه زائر قـبـرِ رضا كـنى

باشد نصیب ما بـنـمـایى هـزار حج

یعنى طواف در حـرم ثـامن الحجج

این جا كه آمدى سخن از تازیانه نیست            حرفى ز بى وفایى و ظلم زمانه نیست

در دست‏هاى مردم شهر تو سنگ نیست            یعنى سلام مردم تو وحشیانه نیست

سیـلى نزد كـسى به رُخ داغـدار تو            اینجا خبر ز خون دل و دردِ شانه نیست

با شاخ گل ترا به سوى خانه مىبرند            كنج خـرابه بهـر شما آشیـانه نیست

آرى حـریـم تو حـرم اهـل بیت شد            حتى نشان آنكه ز قبرش نشانه نیست

تا نیت زیـارت مـعـصومه می كـنم

یاد از مـزار مـادر مظلومه می كنم

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل ایراد وزنی و ایرادات محتوایی تغییر داده شد

با شاخ گل ترا به سوى خانه مى ‏برند          كنج خــرابــه بـهـر تو آشـیانه نیست

آرى حــریــم تو حــرم اهـل بیت شد          حتى فراز آنكه ز قبرش نشانه نیست

بیت زیر نیز دارای ابهام است م معنای آن به درستی معلوم نیست

با من حدیث طعـنه نا مردمان مگـو          مـن آبــروىِ مِى طلب آبــرو كــنــم

 ابیات زیر دارای سکته وزنی است و ایراد دارد

مــرغ دل از قـفـس تن به دركـشـى          در آسمان صحن و سرایت رها كنى

ازحُسن خلقیتم به حیرت، گمان مبر          انگشت بر دهان ز ندامت گرفته‏ ایم

مدح و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

شاعر : یوسف رحیمی نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

وقتي دلم کـنـار ضـريح تو جا گرفت          نوري ز فيض کـوثر بي انتهـا گرفت

يادم نمي رود که ز الـطاف مـرقـدت          هر بار قلب مرده من هم شـفا گـرفت


شـد پـاي بـوس خـاک در آستـانـه ات          تـا از کـرامت حـرم تو صـفـا گرفـت

از لحظه اي که وارد شـهـر شما شدم          فـهـمـيده ام نـگـاه رئـوفـت مرا گرفت

وقـتـي به صحـن آيـنـه ات آمـدم دلــم          رنگي به روشـنـايـي آئـيـنه ها گـرفت

دل آشـيـان گـرفــتـه در ايــوان آيــنـه

گـل داده اسـت غــنـچـۀ گـلـدان آيـنـه

از مـرقـدت شـمـيـم منـاجات مي رسد          بر مـقـدمت تـوسـلِ حـاجـات مي رسد

وقـتي كه خاكبوس حـريم تو مي شوم          دستم به چشمه هاي كرامات مي رسد

ديگر چه احتياج به مهـتاب و آفـتـاب          تا نور گـنـبـدت به سـماوات مي رسـد

با بال هر فرشته که گرم طواف توست          امـواج بـي کـران تـحـيّـات مـي رسـد

هـر دم از آسـمـان ضـريـح مطهـرت          عـطـر مـزار مـادر سـادات مي رسـد

در بين صحن حضرت صاحب زمان بگو          يک عصر جمعه وقت ملاقات مي رسد؟

« بانوي مـهـربـان جهان اشـفـعـي لنا

اي عـمـۀ امـام زمـان اشـفـعـي لـنـا »

دستت كريم و سـفـرۀ خـيرت كثير تر          هـرگـز نـديـده ايـم ز تو دستـگـيـر تر

نائل به فـيض كسب مقـامات مي شود          در محضر تو هر كه شود سر به زير تر

مي گفت شاعري كه بهشت است مرقدت          نه نه، بهـشت نه! به خدا بي نظير تر

گـل پوش مي شود حـرم آسـمـاني ات          با فـرشـي از دو بال مـلائك حرير تر

با مـقـدم تو بـاغ بـهـار است هـر كجا          حـتـي هـزار مرتـبه از قـم كـويـر تر

نقش بهـار، در حـرمت بسته مي شود

گل ، مات گلعذاري گـلـدسته مي شود

از نسل كوثري، كه شد اين شوره زار ها          از بـركت حضور شما چشمه سار ها

در سايـۀ تو جـلوۀ خـورشيد پا گرفت          اين انـقـلاب از تو و اين افـتـخـار هـا

صبحي اگر دميده، ز نور نگاه توست          رونق نداشت بي تو در اينجا، بهارها

از بس سبد سبد گل ايمان چكيده است          از آسمان لطف تو بر كـوچـه سار ها

 بر سفرۀ کرامت و فضلت نشسته اند          هـمـواره زائـران تـو و هـمـجـوار ها

اين سايه را تو بر سر من مستدام كن

با جـلـوه هـاي مـعـرفـتـت آشـنـام كـن

آسـيـه آمـده به ديـارت ز سـمت نـيـل          يا مي رسد ز عرش خدا همسر خـليل

از شرق و غرب عالم امكان رسيده اند          امشب به خـاک بـوسيـتـان بانوان ايل

 يعني عجيب نيست اگر جا گرفـته اند          حتي فـرشـته هاي مقرب چو جـبرئيل

بـا اشـکـهـام آرزويــي مـوج مـي زنـد          بانو اگر ضريح تو را بسته ام دخـيـل

چـشم اميـد ما همه بر دستهاي توست          فردا كه مي رسد همه جا بانگ الرحيل

آسوده خـاطـران هـيـاهـوي مـحشريم

تا زائران دخـتـر موسي بن جـعـفـريم

امروز اگر برات شفاعت به دست توست          فردا ولي شفاعتِ جنت به دست توست

فــرمـوده انـد مــريـم آل پـيــمــبــري          معصومه اي و چادر عصمت به دست توست

تفسير « يـطـعـمـون علي حبه » تويي          وقتي که سفره هاي كرامت به دست توست

هر شب دخيل پنجره هايت، هزار دل          آخر كليد هاي اجابت به دست تـوست

پر مي زند به سيـنـۀ من شوق كـربلا!          بانوي من جواز زيارت به دست توست

كي مي شود كه بال و پرم را تو وا كني

دل را دوبـاره زائـر كـرب و بـلا كـني

: امتیاز

مدح و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

شاعر : هادی جانفدا نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

جایی که کوه خضر به زحـمـت بایستد           شـاعـر چگونه پیش تو راحـت بایـستد

نزدیک می‌شوم به تو چیزی نمانده است           قــلبــم از اشـتـیـاق زیــارت بـایـسـتــد


 بانو سلام کـاش زمان با هـمـین سلام           در آســتــانــۀ در ســاعـت بــایــســتـد

و گـردش نـگــاه تـو در بـیـن زائـران           روی من؛ این فـتـاده به لکنت؛ بایـستد

تا فارغ از تمام جهـان روح خـسـتـه‌ام           در محضر شما دو سـه رکعـت بایستد

بـانـو اجـازه هـسـت که بـار گـنـاه من           در کنج صحن این شب خلوت بایستد؟

در این حـرم هـزار هـزار آیـۀ عـذاب           هـم وزن بـا یـک آیـۀ رحـمـت بایـستد

بـایـد قـنـوت حـاجـت بـی‌انـتــهـای مـا           زیــر رواق‌هــای کــرامـت بــایـسـتــد

شـیعه به شوق مرقد زهرا به قم رسید           طـاقـت نداشـت تا به قـیـامـت بـایـستـد

آنکس که جای فاطمه در قم نشسته است           در روز حـشـر هم به شـفـاعت بایستد

تو خـواهـر امـام غـریـبی و این غزل           با بـیـت‌هاش در صف بـیـعـت بـایـستد

من واژه واژه عطر تو را پخش می‌کنم           حـتی اگر نـسـیـم ز حـرکـت بـایـسـتـد

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر ایراد محتوایی دارد و مصرع دوم آن تداعی گر مستی غیر معنوی است و شایسته اهل بیت نیست

این شعر مست تکیه زده بر ضریح تو         مستی که روی پاش به زحمت بایستد

مدح و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

شاعر : علی اکبر لطیفیان نوع شعر : مدح وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : ترکیب بند

ســائـل لـطـف نـوشـتـنــد بــنـي آدم را           سـرِ اين سـفـره نشاندند همه عـالـم را

صبح فـردا عجـبي نيست اگر بنـشانند           يك طرف آسيه و يك طرفت مـريم را


حسِ معـراج نشينيِ من اين است فـقط           گـوشـه اي از حـرمت پهن كنم بالـم را

مثل يك عرش براي تو حرم ساخته اند           كاش ميشد حرم حضرت زهـرا هم را

بـا گـدايـي حــرم فـخــر بـه دنــيـا داريــم

هـرچه داريم از اين دخـتـر مـوسي داريم

 قصد كـردي بكِشي و بكِـشاني همه را           تا به معـراجِ بـلـنـدت برساني همه را

به خـدا ذره اي از خانمي ات كـم نشود           چه براني همه را و چه بخواني همه را

تـربت پـاي تو بـودن چه به ما مي آيـد           پس چه بهتر سر راهت بنشاني همه را

يك دو قـربـاني ما نيـسـت بـرازنـدۀ تو           وقـت آن است بـيـايـي بستـاني همه را

بـشـكـنـد گـر سـر عـشـاق فــداي سـر تــو

هـمـه ي ما به فـداي نـخـي از مـعـجـر تو

ما گـدايـيـم هـمـه وقت نـظـر داشـتـنت           خـاك پـايـيـم هـمه وقـت گـذر داشتـنت

عـلـم شـد تـربت سـجـادۀ بيت الـنّورت           حوزۀ علـمـيه شد لطف سحـر داشتنت

يك نفس در جگرت سوخت و شد روح الله           بركت داشت چقدر، آهِ جـگـر داشتـنت

فتنه اي آمد و چون فاطمه جمعش كردي           اي به قـربان تو و سينه سپر داشـتـنت

در طريقت نفس از پا كه بيفتد خوب است

سير معـراج به اينجا كه بيفـتد خوب است

گـاه بابا سخنش را به تو تنها مي گـفت           چون نبي گرچه علي داشت به زهرا مي گفت

 جايگـاه تو چنان در نـظـرش بالا بود           جـاي آن داشت به تو اُمِّ ابيهـا مي گفت

دست خطِ تو كه مي ديد فقط مي بوسيد           تا كه يادِ تو مي افتاد "فـداها" مي گفت

عمه ي كرب و بلا در تو تجـلي كرده           بايد اين آينه را زينب كـبـري مي گفت

بر روي چشم همه جاي شما محفوظ است

احترام تو در اين شهـر خـدا محفوظ است

مطمئن باش در اين شهر پريشان نشوي           بي بـرادر نـشـوي پـاره گريبان نشوي

مـطـمئـن باش كـسي سنگ نمي اندازد           از عبورت ز سر كوچه پشيمان نشوي

محملت بر روي چشم همگان جا دارد           بـه خـدا مـورد آزار مـغـيـلان نـشـوي

آن قـدر پوشيه و حـله سرت مي ريزند           زير يك معـجـر پاره شده پنهان نشوي

زيـور آلات تـو را مردم اينجا نـبـرنـد           وسـط خـيـمـۀ آتـش زده حيران نشوي

محملت شـعـله ور از واژۀ غـارت نشود

حَـرمـت بـستـه به زنجـير اسـارت نشود

: امتیاز
نقد و بررسی

 ابیات زیر به دلیل ایرادات محتوایی یا غلوهای غیر قابل قبول حذف شد

در ضريحـت شـرف آدميـت ريخته اند         پس محال است كه آدم نكند آدم را

همه بالـفـعـل مسيـح اند اگـر پخش كنند        نفس ِ دخـتـر موسايِ مسيـحا دم را

ريشه هاي دلِ ما رشته اي از چادر توست       چادرت را بتكان تا بتكـاني همه را

آمـدي مــردم ايـران به نـوايـي بـرسـند        ورنه جزاينكه بهانه ست سفر داشتنت

خبر از عصمت بي چون و چرايت ميداد       هر امامي كه مقامات شما را ميگفت

بیت زیر نیز ابهام داشته و مقصود شاعر به درستی معلوم نیست

يك دو قرباني ما نيست برازنده ي تو             وقت آن است بيايي بستاني همه را

مدح و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

شاعر : وحید قاسمی نوع شعر : مدح وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : ترجیع بند

دلم سه شنبه شـبی بـاز راهی قـم شد            کنار درب حرم، بین زائـران گم شد

نگاه چـشـم تــرم تا به گـنـبدت افـتاد            دوبــاره شیـفتـۀ رنگ زرد گـندم شد


به یاد مسجـد و بـاب الجـواد افـتـادم            سرود عاشقی ام، یا امام هـشـتـم شد

به محـض بـردن نــام امـام آیــنـه ها            لـبـان آیـنـه هـایـت پــر از تـبـسّـم شد

به استحاله کشاندی مرا به لبـخـنـدی            دو چشم مملو اشکم، دو خمرۀ خُم شد

سلام بر تو و بر خـانـدان اطـهـارت

سـرم به زیـر قــدوم تــمــام زوّارت

از آب شور حرم، شوق و شور می گیرم            وضو برای تشرّف به طور می گیرم

ستاره ام، که در این آسمـان ظلمانی            از آفـتـاب حـضور تو نـور می گیرم

چقدر زائر عـاشـق، شبـیه کودکی ام            ضریح مرقدتان را به زور می گیرم

چه افـتخار عظیمی است آمدن اینجا            عجیب نیست که حسّ غرور می گیرم

برای رد شـدنـم از پـل صراط جـزا            ز دست لطف تو برگ عبور می گیرم

سـلام بر تو و بر خـانـدان اطهـارت

ســرم بـه زیـر قــدوم تـمـام زوّارت

نسیم مرقدتان عطر کوچه باغ بهشت            بَرَد ز خاطره ها غصّۀ فراق بهشت

رواق های حریمت بهشت نور و بلور            بلند گـنـبـد نورانـیـت، چـراغ بهشت

مـدام روز قـیـامت پـی تـو می گردم            نمی روم به جهنّم، و یا سراغ بهشت

شکسته باد دو پایم، اگر که روز حساب            بدون تو بگـذارم قـدم به بـاغ بهشت

منـم مـدیـحـه سـرایی که آرزو دارم            جوار باغ تو باشم، شده کلاغ بهشت!

سـلام بر تو و بر خـانـدان اطهارت

سـرم بـه زیـر قــدوم تـمـام زوّارت

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به جهت اینکه اشتباه برداشت نشود تغییر داده شد

چه افتخار عظیمی است آمدی اینجا         عجیب نیست که حسّ غرور می گیرم

مدح و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

شاعر : مهدی رحیمی نوع شعر : مولود یه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلات قالب شعر : غزل

ازشب میلاد تو اینگونه حاصل می شود         ماه، روز اول ذی الـقعـده کامل می شود

بارهـا سـر در مـیـارد از شب میـلاد تو         تا که جبرائیل ازخورشید غافل می شود


گـوئـیـا شـأن نـزولـش می شود ایران ما         هرچه بر موسی بن جعفر سوره نازل می شود

خاک مشهد نسخۀ ایرانی کرب وبلاست         حضرت معصومه زینب را معادل می شود

هرچه قابل تر در این مجموعه ناقابل تر است         هرچه ناقابل در این مجموعه قابل می شود

هرکسی از خویش داخل گشت خارج می شود        هرکسی از خویش خارج گشت داخل می شود

هرکسی درشهر عاقل گشت عاشق هم نشد         هرکسی درصحن عاشق گشت عاقل می شود

رتبه ها بر عکس دنیا می دهد اینجا جواب         شاه با ترفیع در صحن تو سائل می شود

درحریمت شعر گفتن کار خود را می کند         "شاطر عباس قمی" هم گاه "دعبل"می شود

اشک وقتی واقعی شد در حرم هم سرگرفت         پس به جای مُهر پیشانی من گل می شود

هرکسی طرز ارادت را به تو توضیح داد         صاحب یک جلد توضیح المسائل می شود

گوشه ای از لطف پنهان تو که معلوم نیست         گوشه ای از لطف معلوم تو"فاضل"می شود

تاچهل شهرمجاور وسعت اکـرام توست         پس من ِهمسایه ات را نیز شامل می شود

مشکلات سختم آسان شد ولی کاری بکن          دل بریدن از تو دارد باز مشکل می شود

: امتیاز
نقد و بررسی

تعیین روز اول ذیقعقده به عنوان سالروز ولادت حضرت معصومه در منابع معتبر و متقدم تاریخی نیامده است و تنها در کتب قرن چهاردهم به بعد ذکر شده است که بعضاً مورد انتقاد بعضی از علما و تاریخ پژوهان نیز قرار گرفته است؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

ازشب میلاد تو اینگونه حاصل می شود         ماه، روز اول ذی الـقعـده کامل می شود

بیت زیر ایراد محتوایی دارد زیر حضرت عبدالعظیم نسبش به امام حسن مجتبی می رسد نه امام کاظم ضمن اینکه تعابیر بکار برده شده زیبا نیست

پای او "شاه چراغ "ودستها "عبدالعظیم"        چشم ایران چون که مشهد گشت-قم؛ دل می شود

مدح و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

شاعر : یوسف رحیمی نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

چـشم دلم به سمت حـرم بـاز می شود            با یک سـلام صبح من آغـاز می شود

پَـر می کشد دلـم به هـوای طـواف تو            وقتی که لحظه لحـظۀ پـرواز می شود


قـفـل دلــم شـکـسـتـه کـنـار در حــرم            از مرقدت دری به جنان باز می شود

فـهـمـیـده ام ز حـکـمـت ایــوان آیــنـه            اینجا دل شـکـسـته سبب ساز می شود

کو چشم روشني که ببيند در اين حرم            هر روز چند مرتـبه اعـجـاز می شود

اعجاز توست اينکه دلم يا کريم توست

قـلـب تـپـنـدۀ حـرم قـم، حـريـم توست

اينجا بهشت دختر موسي بن جعفر است            از نفحه ي شهود و تجلي معطر است

برپا شده است مکتب قرآن و اهل بيت            دارالـعـلـومِ مــريـم آل پـيـمـبــر اسـت

 اينجا کليد علم و فقـاهت ارادت است            خاک در حريم تو علامه پـرور است

چشم اميد عالِم عاشق به سوي توست            اينجا شبیه چشمۀ جوشان کـوثـر است

تـنـهـا پنـاهـگـاه دلـم صحن آيـنـه ست            وقـتـي دلـم از آه زمـانـه مـکـدر است

هر شب کنار مرقد تو يک مديـنـه دل            دنبال قـبر مخفي زهـراي اطهـر است

صحن تو غرق بوي گل ياس مي شود

اينجا حضور فـاطمه احساس مي شود

با آنکه هست هر دو جهان مال فاطمه            ايـنـجـا دمـيـده کوکـب اقـبـال فـاطـمـه

بي اختيار پاي ضريحت رسيـده است            هـر زائـري که آمــده دنـبـال فـاطـمـه

دارد تــمـام مــرقـد تـو بـوي آسـمــان            اينجاست سـايـه سار پر و بـال فاطمه

فـرمــود آشـيـانــۀ امـن الــهــي اسـت            صحن و سـراي تو، حـرم آل فـاطـمه

خورشيد آل فـاطـمـه از راه مـي رسـد            هر سال ما اگر که شود سال فـاطـمـه

اي کـاش از بـرای شـمـا یـار می شدم

يک صبح جمـعه لايـق ديـدار مي شدم

خاتون ملک ارض و سما إشـفـعي لنا            مـحـبـوبـۀ حـبـيـب خـدا إشـفـعــي لـنـا

آرامـش و قــرار دل ثــامـن الـحــجـج            اي زيـنـب امــام رضــا إشـفـعـي لـنـا

عصمت دخيل بسته به پرهاي چادرت            اي آفـتـاب حُـجـب و حـيـا إشفـعـي لنا

در هر سحر به سوي ضريح اجـابتت            مـي آورم دو دسـت دعـا إشـفـعـي لـنـا

روي سـيـاه و بـار گـنـاهـان مـا کـجـا            لطف و کـرامـت تو کـجـا إشـفـعي لنا

مهر و ولايـتت شده حـبـل المـتـيـن ما            در صبـحـگـاه روز جـزا إشـفـعـي لنا

يـوم الحـساب، تو همه اميـد شيعـه اي

تنها نه شيعه اهل جهـان را شفـيعه اي

با حبّ تو کسی که دلش را محک زده            طعنه به پـارسـایی حـور و ملک زده

سـرشــار از زلالی نـور یـقـیـن شـود            در مـرقـد مـنــور تــو قـلـب شـک‌زده

از چشمه های فیض تو سیراب می شود            هر کس دلش ز قحطی ایمان ترک زده

تنها نه چشم آدمیان بر عـطای توست            بر گـنـبـد تو دست تـوسـل فـلـک زده

شب های جمعه طوف حرم می‌ کنم ولی            گویا کسی به زخم دل من نـمـک زده

دارد ضـریـح اطهـر تـو بـوی کـربـلا            قـلبم برای دیـدن شش گـوشه لک زده

امشب گره گـشاست دم يا رضا رضا

در دست توست تذکره ي کـربلاي ما

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر برای جا افتادن بهتر معنای شعر تغییر داده شد

چشم اميد عالِم و عاشق به سوي توست        اينجا چقدر چشمه ي جوشان کوثر است

در بیت زیر قافیه که رکن اصلی شعر است رعایت نشده است لذا جهت رفع ایراد تغییر داده شد

اي عمه ي امام زمان! کاش در حـرم        يک صبح جمـعه لايـق ديـدار مي شدم

مدح و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

شاعر : مریم سقلاطونی نوع شعر : مدح و ولادت وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

تاجـی از آفـتــاب سر قــم گــذاشـتـنـد           نـوری ز عشق در دل مـردم گذاشتند

بانو! تو آمدی: سر هر ســـفـرۀ تــهی           سیب گـلاب و سبــزه و گندم گـذاشتند


باران گرفت و عطر هزاران گل انار           روی لـب کــویــر تـبـسّــم گـذاشـتـنـد

از برکت قــدوم شـما شـوره زارهـــا           رودی شدند و سر به تلاطـم گـذاشتند

این شهر را به عشق شما شهر اهل بیت           شهر ستارگـان زمین ... قـم گـذاشتـند

اینجا برای چیدن یک خــوشـه یاد تو           هر گوشه از حریم تو را خـم گذاشتند

دسـتـان مــهـربـان تــو را آسـمانـیـان           بر شـانه های خستـۀ مردم گـذاشـتـنـد

هر کس مقیم شهر تو شد در پیاله اش           یک جـرعـه آفـتـاب و تـرنّـم گـذاشتند

: امتیاز

مدح و ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

شاعر : وحید محمدی نوع شعر : مدح وزن شعر : فاعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : ترکیب بند

شکـر بــر مـنّـت خــدا داریـم            بــاز هـم شــوق ربّــنـا داریـم

ما ز یـمن حضور سـبـز شما            دلی از عـشـق با صفـا داریم


امشب از لطف یک نگاه شما            حـال زیـبـای یک گـدا داریـم

ما گدا و تویی کـریـمـۀ عشق            چـشـم امـیـد بــر شـمـا داریـم

با حساب دو شهر قـم؛ مشهـد            ما در ایران دو کـربـلا داریم

گرچه از خاک کـربلا دوریم            لا اقـل مـشـهـد الـرضـا داریم

ما درون حـرم کـنـار ضریح            از تـو امــیـّد اعـتــنــا داریــم

قبر مخفی فـاطـمـه اینجـاست            بــاز حـس مـدیـنــه را داریـم

تا نگـاه تو را به خود بخـریم            روی لب ذکـر یا رضا داریم

ای دل آرام حـضرت سلطان

خـواهـر با کـرامت سـلـطـان

دست خـالـی ما و رحـمت تو            چـشـم داریــم بر عـنـایت تـو

سـالـهـا بــوده ایــم مـهــمــانِ            چـشـمـۀ فـیـض با کرامت تو

قدر تو بی حساب چون شب قدر            بی حساب است قدر و قیمت تو

بر دلت مـانـد حـسرت دیـدار            ای فدای نگـاه و حـسـرت تو

آسـمـان بـا هـمه بـزرگـی اش            خیره مانده است بر جلالت تو

غصّه ها از دل رضا می رفت            تا که می دیـد قـد و قـامـت تو

در تو می دید روی زهرا را            بسکه چون فاطمه است هیبت تو

به زنان درس بندگی داده است            چـادر تو، شکـوه و عـفّـت تو

پـیـش مـردم بـدم نکـن بی بی

دست خـالی ردم نکـن بی بی

بی شـمـار و عـدد گـدا داری            به غــم عـشـق مـبـتــلا داری

اینکه ما را کـشـانده ای یعنی            نـظـر دیـگــری بـه مـا داری

درد دوری چه درد جانکاهیست            حـسـرت دیــدن رضــا داری

پـیـر کـرده تـو را غـم دوری            از زمــانــه گــلایـه هـا داری

عــمّــه ی دوم امـــام زمـــان            صبری از جنس کربلا داری

بی بی از عمّه ات بخوان امشب

ای امـان از غـــم دل زیـنـب

پیش چشـمت برادر تو نرفت            سایه اش بود و از سر تو نرفت

از کنارت به کهـنه پـیـراهـن            آه امّــیــد آخــر تــو نــرفــت

بــدنـی زیـر ســمّ مـرکـب هـا            روی نی رأس دلبر تو نرفت

جـرعـه آبی کـنـارتـان بود و            طفل شش ماهه از بر تو نرفت

آخـریـن لحـظـه ها رضـا آمـد            به سرت بود و از سر تو نرفت

تـازیـانـه به پـیـکـرت نـزدنـد

طعـنـه بر داغ مـادرت نزدند

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل بهتر جا افتادن معنا تغییر داده شد

در تو می دید روح زهرا را        بس که چون فاطمه است هیبت تو

 بیت زیر نیز به جهت حفظ بیشترحرمت اهل بیت حفظ شد

دست کم محرمی کنارت بود         بر سرت بود و معجر تو نرفت

ذکر سینه زنی شهادت امام صادق

شاعر : مداح : میرداماد نوع شعر : سینه زنی وزن شعر : قالب شعر : غیرکلاسیک (سرود،زمزمه،نوحه)

پخش سبک

غم مدینه، با دل سرشته   ــــ     خاکش تر از اشک فرشته    ــــ   با اون غریبیش بازم بهشته
غریب امام صادق، غریب امام صادق ، غریب امام صادق ( ۲)


از در و دیوارش ــ  از گذارش  ــ  میاد شمیم   ــ   یاس پرپر

غروبهای سردش ــ  پــُر دردش  ــ  میاد صدای  ــ  آهِ حیــدر

غریب امام صادق، غریب امام صادق ، غریب امام صادق ( ۲)

*************************

دوباره غوغا ــ   دوباره محشر            افتاده شعله ــ به جون یک در

شکر خدا که ــ  نیامد اینبار           پشت در این خونه  یه مادر

غریب امام صادق، غریب امام صادق ، غریب امام صادق ( ۲)

: امتیاز

ذکر سینه زنی شهادت امام صادق

شاعر : نوع شعر : سینه زنی وزن شعر : قالب شعر : غیرکلاسیک (سرود،زمزمه،نوحه)

پخش سبک

یــه مـدیــنـه، یــه بــقـــیـعِ،               یـه امــامی کــه حـــرم نـداره

   سینه زن ها، کسی نیست تا             روی قبرش یه دونه شمع بذاره


واویلا، واویلا ، واویلا ، یابن زهرا (۲)

غریب آقام، غریب آقام، غریب آقام، آقام امام صادق (2)

*********************************

دل بی تـاب، دیـگـه شـد آب              که تو آفـتـاب نه سایه بانی داره

  نــه یــه خـادم، نــه یـه زائـر           نه کنارش یه روضه خوانی داره

واویلا، واویلا ، واویلا ، یابن زهرا (۲)

غریب آقام، غریب آقام، غریب آقام، آقام امام صادق (۲)

***************************

فدا اشکت، فدا آهت،                  فدا قبرت آقا، فدای صبرت
یعنی میشه بیاد اون روز                 که ببینم می ریزم آب رو قبرت
مرد خسته دل شکسته                  دست بسته شبیه جدش حیدر
می برندش نیمه ی شب               به زیر لب می گه مادر مادر

واویلا، واویلا ، واویلا ، یابن زهرا (۲)
غریب آقام غریب آقام، غریب آقام، آقام امام صادق(۲)

*************************
دل مضطر ،آتـیـش در،            اشک دختر دوباره توی مدینه
زنــده کرده،  یاد مــادر                    یاد بابا یادِ شکسته سینه
واویلا، واویلا ، واویلا ، یابن زهرا (۲)
غریب آقام غریب آقام، غریب آقام، آقام امام صادق (۲ )

: امتیاز

شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

تنـهـا نـشد ز زهـر ستـم آب، پـیـکـرت           یک عمـر ریخت آتش انـدوه بر سـرت

هـر روز بـود روز تــو از دود آه شب           هر لحظه ریخت خون دل از دیدۀ ترت


چـشـمـت ز دور بـود به ذریّــۀ رسـول           بـردنـد ســوی مقــتـلـشـان از بـرابـرت

آن شب که شعله گشت ز کاشانه ات بلند           یـاد آمـد از شـکـستـن پـهـلـوی مـادرت

بردند دست بسته تو را چون علی، ولی           سیـلی نخـورد پـشت در خـانه همسرت

خصمت نگاه داشت سه ساعت به روی پا           دیگر نبـود بسـتـه دو بـازوی خواهرت

تـیـغ ستـم سـه بار به قـتـلت کـشیده شد           دیگر نخورد چوب به لب های اطهـرت

بودند اهل بیت تو بعد از تو بس عـزیز           دیگـر اسـیـر خـصـم نگـردیـد دخـترت

این غم مرا کشد که به شهر مدینه نیست           جـز بـوسـۀ نـسـیـم به قـبــر مـطـهّـرت

غـربت نگـر که  پـشت در بسـتۀ بقـیـع           صـورت نهـد به دامـن دیـوار، زائـرت

در حـیرتم چگـونه کـفـن شد جـنـازه ات           چـیـزی نـمـانـده بـود از انـدام لاغـرت

میثم گدای توست مرانش ز کوی خویش           ای مهر ومه، دو خاک نشین سائل درت

: امتیاز

تخریب حرم ائمه بقیع

شاعر : قاسم نعمتی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : مثنوی

گرد و غبار غــم زده خیـمـه به سینه ام           مـن زائــر قــبــور غــریب مــدیـنــه ام

آنجا که گریه ها همه خاموش و بی صداست           هرکس بمیرد از غم آن سرزمین رواست


آنجا که بغض سینه گــلـو گیر می شود           حتی جــوان ز غــربت آن پیر می شود

خاکش همیشه سرخ و هوایش غباری است           از گریه های فـاطـمه آیـینه کاری است

اهــل مدینه باب عـــداوت گــشــوده اند           بر اهـل بیت ظـلـم فــراوان نـمـوده انـد

هرکس دم از علی زده تخریب می شود           صـدیـقـه مــطـهـره تـکـذیـب مـی شـود

دنبال بی کس اند  که تـنها تــرش کـنـند           صیــاد بـلـبـل اند که خـونین پرش کنند

از نسل هیزمند و به آتـش عـلاقـه مـنـد           تـفـریـحـشان تـمــسـخـر هر نـالـه بـلـند

بغض عـلی زبـانه کـشد از وجـودشـان           رنگ ریا گـرفــتــه همه تار و پودشان

روزی که راه حضرت صدیقه بسته شد           با ضربـه ای حـریـم ولایت شکسته شد

ظلمی اگر که هست ازآن لحظه حاکی است           تصویرچادریست که در کوچه خاکی است

گویا به گــوش می رسد ازقصه فــدک           آوای نیمه جان و ضعیف «علی کمک»

تصویر هرچه درد از آن صحنه شد بدیع           یک گوشه ای ز غربت آن لحظه شد بقیع

اوراق خاطرات غـیــورانــه نیلی است           هرچه که هست صحنه یک ضرب سیلی است

بی درد مردمان زمان جــان مــرتضی           مارا رهــا کنید بــمــیــریــم زین عــزا

روزی رسـد زسینه غــم آزاد می کـنیم           همــراه مــنــتــقــم حــرم آباد می کـنـیم

گلدسته میزنیم چـونان صحـن کــربــلا           گنبد بنا کـنـیــم چــونــان مشهـد الرضا

مــا داغ دار سیــلــی نـاحــق مــادریــم           چــشــم انتظار مــنــتـقــم آل حــیـدریـم

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل ایرادات محتوایی و مستند نبودن بیت بیت تغییر داده شد و یک بیت حذف شد

گرد و غبار غم زده خیمه به سینه ام         من زائر قبور خراب مدینه ام

امواج یک صدا دلم آزار میدهد                  گویا صدای صورت و دیوار میدهد

تخریب حرم ائمه بقیع

شاعر : مهدی نظری نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلات قالب شعر : ترکیب بند

نا جوانمردان از اینجا صحن را برداشتند           کاش می گـفـتـند گـنـبد را چرا برداشتند

زائری آمـد کـنـار قــبـر آقـایـش نشست           با کـتـک او را ز قـبـر مجتبی برداشتند


خاک اینجا برتر از خاک تمام عالم است           خاک اینجا را هـمـه بهـر شفـا برداشتند

تا که خاک کـربلا هم مادری باشد کمی           از همیـن ها را برای کـربـلا بـرداشتـند

خواستند آثار جـرم شهر مخـفی تر شود           از میان نقـشه اسـم کـوچـه را برداشتند

آنقدر با گریه مردی بر رخ خود لطمه زد           تا که از قـبـر امـام شـیـعـه پـا برداشتند

یک مفاتیح الجنان آورده بودیم، ازچه رو           دو نگهـبـان آمدند از پیش ما بـرداشتند!

خاک اینجا بوی سیـلـی مـکـرر می دهد

بوی گریه های دختر بهر مادر می دهد

آخرش این خاک ایوانش طلایی می شود           گـنـبد و گـلدسته های با صفایی می شود

این حرم با چار گنبد می شود بیت الحسن           هرکـسی اینجا بیـاید مجـتـبـایی می شود

نقشه این صحن را باید که از زهرا گرفت           نقشه را مادر دهد وه چه بنایی می شود

گنبد صادق ضریح باقر و صحن حسن           پرچـم سجـاد، دارد دل هوایی می شود!

حتم دارم ساخت و ساز حـرم های بقیع           از همان لحظه که آقـا تو میایی می شود

می رسد روزی که بادستان پرمهر شما           از رواق و صحن اینجا رونمایی می شود

آخرش من مطمئنم این گره وا می شـود

این حرم زیباترین تصویر دنیا می شود

هرچه خواندم در بقیع از سینه عقده وا نشد           هرچه گشتم قـبـر زهـرا مادرم پیدا نشد

راه ما را بسته بودند هرچه من می خواستم           تا روم در پـیـش قـبـر مـادر سـقـا نـشـد

سربه دیوارش نهادم روضه ها خواندم ولی           هیچ یک از روضه هایم روضه زهرا نشد

کوچه ای تنگ ودلی سنگ وصدای ضرب دست           بعد از آن سیلی دگر چشمان زهرا وا نشد

ازهمان شب که علی تابوت را برشانه برد           زائـر زهـرا شـدن جـز نـیـمۀ شبهـا نشد

بعد زهرا مرتضی ماند و غم زخم زبان           هیچ کس جز درد پهلو هـمـدم مولا نشد

زینبش می گفت من دیـدم میان شعـله ها           مـادرم افـتـاد پشت در و دیگـر پـا نـشد

سالها رفت و غروبی خیمه ها آتش گرفت           هیچ جایی مثل دشت کـربـلا غوغا نشد

هیچ جایی خواهری داغی به این سختی ندید

هیـچ جـایـی بـر سر پـیـراهـنـی دعـوا نشد

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر ایراد محتوایی دارد چرا که همین الان هم دارالشفاست و این امر به واسطه ی وجود ائمه است نه ساختمان

پنجره فولاد اینجا چه قیامت می کند                واقعاَ اینجاعجب دارالشفایی می شود

شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام

شاعر : محمد ناصری نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

آئـينه بـود و سنگْ دلـش را شكسته بود           گوئی به پایِ لحظـۀ مرگش نشسته بود

آن شب دلش برای زيـارت گـرفـته بود           از شوقِ وصل، بندِ دل ازهم گسسته بود


صـادق تـرين ســرودۀ ديـوان كـردگـار           از آن همه دروغ از آن شهر خسته بود

تكرار قـصۀ علـی و بند و كوچه هاست           روشن ترين دلـيل همان دست بسته بود

پـای پـيـاده در پی مـركب امـام عـشـق           انـگـار روی اسب مغـيـره نشـستـه بـود

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما  پیشنهاد می‌کنیم به منظور انطباق مطالب با روایات مستند و معتبر و انتقال بهتر معنای شعر، بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید ضمنا یک بیت حذف گردید

آئينه بود و سنگْ دلش را شكسته بود            عمري به پايِ لحظۀ مرگش نشسته بود

بر خاك خورد و گفت كه اي واي مادرم            آن شب، شبِ زيارت پهلو شكسته بود

زبانحال امام حعفر صادق علیه‌السلام

شاعر : علی صالحی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

از سـوزِ زهـر آب شد از پاي تا سـرم           با اشـك هـم قـدم شـده سـاعـات آخـرم

پايم به سوی قبله، لبم غـرق خون شده           ديگر رمـق نمـانده به اعضای پيكـرم


آه ای بقـيـع باز كن آغـوش خـويش را           مـن آخـريـن امـانت شـهــر پــيـمـبـرم

بار سفــر به دوش گـرفـتـم وَ با خـودم           يك عـالَـمـه مـصيبت و انـدوه مي‌بـرم

از غـصـه آه مي‌كـشـم و نـالـه مي‌زنـم           يا رب ببـين زمانـه چه آورده بر سرم

دشمن شبـی كه پـای بـرهـنه مرا دواند           داغ رقــيــه بــود عــيـان در بـرابــرم

آنجا به ياد كرب و بلا روضه خواندم از           طفل يتـيم و عمّۀ محـزون و مضطرم

طفلی كه ضجّه ميزد و از ترس مي‌دويد           مي‌گـفت پس كجاست عمـوی دلاورم

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل مغایرت با روایات معتبر و مستند نبودن آن و عدم خفظ شان اهل بیت حذف گردید

رحمي نكرد بر من و بر سنّ و سال من            انداخت ريسمان به روي دست لاغرم

ارث علي به من ز همه بيـشتر رسـيد             سوزانده شد دو بار، حـريم مطهرم

كاشـانـه‌ام اگر چه به آتش كـشـيده ‌شد            امّا نسوخت چادر و گيسوي هـمسرم

وقتي كه دود خانه‌ي ما را گرفته بود            ديـدم فـرار مي‌كند از شـعـله دخـتـرم

شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام

شاعر : علی صالحی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

بقـيـع! بـاز كن آغـوش روح پـرور را           كه در بَـرت بِكِـشی ميهـمـان آخــر را

بقيع! غسل زيارت كن و ضـريح بساز           كه بـوسـه‌ها بـزنی پيـكـری مطهـر را


بقـيع! اين تـنِ رنجـور زادۀ زهـراست           بگـيــر در بـغـل آرام، يـاس پـرپـر را

بدان كه شرح غم اين غريب دشوار است          غـمی كه كـاسۀ خـون كرد ديـدۀ تر را

بميرد آنكه به اين شأن و جاه زهرش داد           كه آتشی زد و سـوزاند پای تا سـر را

شرار زهر شبی را به خـاطـرش آورد           كه ديد شـعـلـۀ بـر چـار چـوبـۀ در را

ميـان دود درِ خـانـه بــا لــگــد وا شــد           كه باز زنده كند روضه‌های مـادر را

چه ضربه‌ای كه سر و روی ميخ را خون كرد          شكست شيـشـۀ عـمـر عزيز حـيدر را

بقـيع! روضۀ شيـخ الائمّه سنگين است           ولی بـيـا كه بگـويـم از اين فـراتـر را

چه گــويم از شب و پــای برهـنـۀ آقا؟           كه زنده كرد عزای سـه ساله دختر را

گمـان نكـن كه تمـام است مقتل‌الصّادق           بـقـيـع! گـوش بـده حـرفـهـای آخـر را

به قصد كُشتنش آن شب كه تيغ بالا رفت           خـدا رسـانـد پيِ يـاري‌اش پـيـمـبـر را

همين رسول خـدا ديد شمـر ملعــون را           كه بُـرد زير گلـوی حسيـن خـنجـر را

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل مستند نبودن حذف شد

ميان دود درِ خانه با لگد وا شد               كه باز زنده كند روضه‌هاي مادر را:

تلاش كرد ولي جاي بوسه را نبُريد              به زورِ پا زد و گرداند پاره‌ پيكر را

ابیات زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما به دلیل مستند نبودن مطالب و مغایرت با روایات معتبر و عدم رعایت شان امام؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور اجتناب از گناه تدلیس یا تحریف سخان ائمّه؛ بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

بقيع ! اين تنِ مولاي سالخورده‌ي ماست            بگيــر در بغــل آرام، يــاس پــرپــر را

بميرد آنكه در اين سنّ و سال زهرش داد            كه آتشي زد و ســوزاند پــاي تا سـر را

شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام

شاعر : علی اکبر لطیفیان نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : مثنوی

آسمان است و زمين دور سرش می گردد           آفتاب است و قمرخاك درش می گردد

اين قد و قامت افتـاده درخت طوبـاست           اين محاسن بخدا آبـروی دين خـداست


اين حـرمخانـۀ زهـراست نسـوزانیـدش           اين حـسـيـنـيـۀ دنـيـاست نسـوزانیـدش

شعـلـه پـشت حـرم فاطـمـه زاده نـبريـد           پـسـر فــاطــمـه را پـای پــيـاده نبـريد

آی مــردم بــگــذاريــد عـــبــا بــردارد           پيرمرد است و خميده ست عصا بردارد

از مـسيـری ببـريـدش كه تمـاشـا نـشود           چشمی از اين در و همسايه به او وانشود

اصلاً اين مرد مگر پــاي دويدن دارد؟           پيرمردی كه خميده ست كشيـدن دارد؟

اين قـبـيـله هـمگی بـوی پــيـمـبر دارند           در حـسـيـنـيۀ خود روضۀ مـادر دارند

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل مغایرت روایی و مستند نبودن حذف شد؛ در شهادت امام صادق علیه السلام چند نکته را باید توجه کرد ۱ـ واقعۀ احضار امام توسط منصور و به واسطۀ ابن ربیع در بغداد اتفاق افتاده است نه مدینه ۲ـ این موضوع مدتها قبل از مسمومیت و شهادت امام بوده و هیچ ارتباطی به موضوع شهادت امام علیه السلام ندارد ۳ـ موضوع سجاده از زیر پای امام علیه السلام کشیدن؛ به دیوار خوردن؛ تازیانه زدن ؛ به زمین افتادن؛ پیچیدن امامه به دور گردن امام علیه السلام؛ فحاشی ابن ربیع به حضرت زهرا و ... صحیح نیست و مغایر روایات معتبر است ۴ـ موضوع آتش زدن امام صادق علیه السلام به دستور منصور و توسط حاکم مدینه نیز مدتها قبل از شهادت حضرت بوده و ارتباطی به شهادت امام علیه السلام ندارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همینجا کلیک کنید.

می بريدش، ببريد از وسط مردم نه                  هر چه خواهيد بياريد ولي هيزم نه

بگـذاريــد لـبـش يــاد پـيـمـبر بـكـنـد                 وسط شـعـله كمي مــادر مادر بكند

شعلۀ تازه به چشمان غـمـيـنش نزنيد             آسمان است و در اين كوچه زمينش نزنيد

شايد اين كوچه همان جاست كه زهرا افتاد             گر چه هم دست به ديوار شد اما افتاد

شايد اين كوچه همان كوچۀ زهرا باشد               شايد آن كوچۀ باريك همين جا باشد

شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام

شاعر : علی صالحی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : چهارپاره

خـسـتـه و ســالخــوردۀ ايــام            ديـگـر از پا به بـسـتر افـتاده

به زمستان رسـيـده پائـيـزش            گــل يـاسـي كه پـرپـر افـتاده


******

لحـظۀ آخـر است و در بستر            گـاه بـا گـريـه گـاه با لـبخـنـد

تلخ و شيـرين تمام خاطـره‌ها            از بـرش مي‌روند و مي‌آيـنـد

******

آه از آن لحظه‌ای كه نامردی            با لگـد دربِ خانه را وا كرد

ناگـهــان در مـيــان دود آقــا            يادی از روضه‌های زهرا كرد

******

زير لب شـكـوه دارد از دنـيا            چه كسی ديده در سياهيِ شب

دست بـسـته پـيـاده پـيـری را            بــدوانــنــد در پــيِ مــركـب

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل مغایرت روایی و مستند نبودن حذف شد؛ در شهادت امام صادق علیه السلام چند نکته را باید توجه کرد ۱ـ واقعۀ احضار امام توسط منصور و به واسطۀ ابن ربیع در بغداد اتفاق افتاده است نه مدینه ۲ـ این موضوع مدتها قبل از مسمومیت و شهادت امام بوده و هیچ ارتباطی به موضوع شهادت امام علیه السلام ندارد ۳ـ موضوع سجاده از زیر پای امام علیه السلام کشیدن؛ به دیوار خوردن؛ تازیانه زدن ؛ به زمین افتادن؛ پیچیدن امامه به دور گردن امام علیه السلام؛ فحاشی ابن ربیع به حضرت زهرا و ... صحیح نیست و مغایر روایات معتبر است ۴ـ موضوع آتش زدن امام صادق علیه السلام به دستور منصور و توسط حاکم مدینه نیز مدتها قبل از شهادت حضرت بوده و ارتباطی به شهادت امام علیه السلام ندارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همینجا کلیک کنید.

بعــد يك عـمـر آخر پـيــري            چه بلايي‌ست آمده به سرش

چه شده هر نفس برون ريزد            از دهان پاره پاره‌ي جگرش

******

يادش آيد ز روزگار چه قدر            سختي و زحمت و بلا ديده

بارها خــانــه زنــدگيّ‌اش را            در هـجـومي ز شعله‌ها ديده

******

آه از آن لحظه‌اي كه نامردي            با لگد دربِ خانه را وا كرد

ناگـهــان در مـيــان دود آقا            يادي از روضه‌هاي زهرا كرد

******

قطره قطره گلاب اشكش را            بر روي خاك كوچه مي‌افشاند

خسته كه مي‌شد و زمين مي‌خورد            روضه‌هاي رقيه را مي‌خواند

شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام

شاعر : علی صالحی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

از كـار غــربـتـت گــره‌ای وا نـمي‌كـند           اين شـهــر، با دل تو مــدارا نـمـي‌كـند

اين شهر، زخم بي‌كسي‌ات را؛عزيز من           جــز بـا دوای زهـر مــداوا نــمي‌كـنـد


اين شهر، درميان خودش جز همين بقـيع           يك جـای امـن بـهـر تو پــيـدا نـمي‌كند

اين شهر، شهرِ شعله وهيزم به دستهاست           با آل فــاطــمـه به جـز اين تا نـمي‌كـند

ابـنِ ربيع پـست چـه آورده بـر سـرت؟           شــرم و حـيـا ز سِنّ تو گــويـا نمي‌كند

بـالای اسـب در پـيِ خـود مي‌كشـانـدت           رحـمـی به قـامـتِ خَـمَت امّـا نمي‌كـند

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل تحریفی بودن و مستند نبودن حذف گردید زیرا مغایر روایت های معتبر است؛ در شهادت امام صادق علیه السلام چند نکته را باید توجه کرد ۱ـ واقعۀ احضار امام توسط منصور و به واسطۀ ابن ربیع در بغداد اتفاق افتاده است نه مدینه ۲ـ این موضوع مدتها قبل از مسمومیت و شهادت امام بوده و هیچ ارتباطی به موضوع شهادت امام علیه السلام ندارد ۳ـ موضوع سجاده از زیر پای امام علیه السلام کشیدن؛ به دیوار خوردن؛ تازیانه زدن ؛ به زمین افتادن؛ پیچیدن امامه به دور گردن امام علیه السلام؛ فحاشی ابن ربیع به حضرت زهرا و ... صحیح نیست و مغایر روایات معتبر است ۴ـ موضوع آتش زدن امام صادق علیه السلام به دستور منصور و توسط حاکم مدینه نیز مدتها قبل از شهادت حضرت بوده و ارتباطی به شهادت امام علیه السلام ندارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همینجا کلیک کنید.

اينجا اگر كسي به ســوي خانه‌ات رود          در را به غير ضرب لگد وا نمي‌كند

تا مي‌خوري زمين به تو لبخند مي‌زند          اصـلاً رعـــايت رَمَـقـت را نمي‌كـنـد

زخم زبانش از لب شمشير بدتر است          يك ذرّه احـتـرام به زهـــــرا نمي‌كـند

شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

بارهـا سیـنـه ســوزان مرا سـوزانـدنـد            وقت و بی وقت دل و جان مرا سوزاندند

هر شب و نیمه شب آزار دلـم میـدادند            در خـفا قـلـب پریـشان مرا سـوزانـدند


پـا بـرهـنـه برده بـودنـد مرا از حـرمم            حُـرمت پیری و عـنوان مرا سوزاندند

من به دنبال سر اَستَـرشان ذکـر به لب            سوز ذکـر لب عطشان مـرا سوزاندند

گر چه دیدند که بر کرب و بلا میگریم            بـاز هـم دیـده گـریـان مـرا سـوزانـدند

به خدا بر جگرم زهـر جـفا مرهم بود            گرچه از کـینه دل و جان مرا سوزاندند

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت روایی حذف گردید؛ در شهادت امام صادق علیه السلام چند نکته را باید توجه کرد ۱ـ واقعۀ احضار امام توسط منصور و به واسطۀ ابن ربیع در بغداد اتفاق افتاده است نه مدینه ۲ـ این موضوع مدتها قبل از مسمومیت و شهادت امام بوده و هیچ ارتباطی به موضوع شهادت امام علیه السلام ندارد ۳ـ موضوع سجاده از زیر پای امام علیه السلام کشیدن؛ به دیوار خوردن؛ تازیانه زدن ؛ به زمین افتادن؛ پیچیدن امامه به دور گردن امام علیه السلام؛ فحاشی ابن ربیع به حضرت زهرا و ... صحیح نیست و مغایر روایات معتبر است ۴ـ موضوع آتش زدن امام صادق علیه السلام به دستور منصور و توسط حاکم مدینه نیز مدتها قبل از شهادت حضرت بوده و ارتباطی به شهادت امام علیه السلام ندارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همینجا کلیک کنید.

سر سـجـاده اهـانت بـه نـمـازم کـردنـد             بر لـبـم آیه قــرآن مــرا سـوزانـدنـد

ناسزا پیش دو چشمم که به مادر گـفتند              به خدا عـزت جانان مرا سوزاندند

از غم مادر خود بی سر و سامان شده ام            که به کوچه سر و سامان مرا سوزاندند